Aan de hand van enkele voorbeelden laten we zien wat momenteel technisch haalbaar is.
Product Finder: Via GPS op de telefoon of winkelwagentje direct op het schap in de winkel uw product vinden. Zo vindt men gewenste artikelen ook in grote winkels.
Augmented Reality (AR): Zelfs kleine kinderen weten AR wanneer ze op de openbare weg op Pokemons jagen met hun telefoons. Virtuele afbeeldingen worden ingevoegd in een echte omgeving. Praktisch, bijvoorbeeld een app voor veganisten of mensen met een allergie. Hier wordt een product of direct een gehele winkelstelling gescand en met behulp van de AR-feedback en worden direct alle benodigde producten weergegeven in kleur op de smartphone.
Beacons: In een winkelstelling geplaatste kleine zender, zendt geruisloos locatie-informatie die door de Bluetooth ontvangers van smartphones wordt ontvangen. Naast individuele aanbiedingen welke gebruikers op de telefoon ontvangen, kan men ook vaststellen hoe lang men verbleef op welk punt in de winkel, bijvoorbeeld, geschikte aanbiedingcoupons afdrukken op de kassabon, indien men het product niet heeft gekocht, ondanks interesse.
Consulting robot: In de winkel rondrijdende robot die aangesproken kan worden door klanten als men hulp nodig heeft.
Eyewear: het winkelpersoneel krijgt bijvoorbeeld de naam van de klant geprojecteerd, zodat deze op naam kan worden begroet.
Check-out-with-me: In de winkel rondlopend winkelpersoneel met een draagbare scanner en afrekenunit/checkout waarbij klanten op flexibele locaties in de winkel kunnen afrekenen.
Click & Collect, Pick Up Point: Kies en betaal boodschappen op het internet, haal deze op bij het Pick Up Point of laat deze bezorgen. Meestal met 3 temperatuurzones: normaal, gekoeld, bevroren
Drones: Drones, die ’s nachts rondvliegen om out of stock op te sporen
ePusher: Electronisch artikel pushsysteem voor winkelschappen, welke voorraden bij kan houden en out of stock kan vermijden
Intelligente Winkelwagen: Deze kan worden opgespoord met GPS wanneer de winkelwagen te ver van de locatie is. Wijst echter ook de klanten de weg door de winkel en waar eventuele tussenstops worden geplaatst.
ESL: Electronic Shelf Label, elektronische schaplabels, meestal op batterijen werkende schaplabels, sommige met gekleurde tekstweergave en speciale functies
Gezichtherkenning systemen: Deze kunnen leeftijd en het geslacht van de klant herkennen om de juiste reclame of zelfs leeftijdsgebonden aankopen kan verzorgen (in NL niet toegestaan).
Handscanner: Bij binnenkomst in de winkel verkrijgt de klant een handscanner om aan te kopen producten te scannen en eventueel productinformatie te verkrijgen. De gescande producten worden bij de winkeluitgang uitgelezen en afgerekend.
Kassacontrole: herkent op basis van kunstmatige intelligentie, met behulp van sensoren en historische gegevens wanneer de wachtrijen bij de kassa’s dreigen te groeien. Zo worden de kassa’s tijdig bezet om te voorkomen dat klanten geïrriteerd raken.
Camera’s: Herkennen welke product werd uit het schap genomen is en boeken de aankoopwaarde bij het verlaten van de winkel via automatische incasso van de rekening af.
Kassaloze winkels: geregistreerde klanten krijgen toegang tot de winkel. Camera’s registreren het uit de schappen nemen van producten maar ook het eventuele terugplaatsen ervan en boeken de aankopen automatisch van de rekening af.
Kiosksysteem: goederen, bijvoorbeeld niet beschikbare actieartikelen, selecteer ze in de winkel bij een terminal in de online winkel, betaal bij de kassa en stuur de artikelen naar huis.
LED-verlichting: het licht kan, onzichtbaar voor het oog, gegevens verzenden naar slimme prijsetiketten, zonder dat speciale antennes nodig zijn.
LED-lamp: speciaal afgestemde lichtkleuren zorgen ervoor dat de groenten langer vers lijken en verkleuren het vlees niet zo snel.
Mobile Scan & Pay: artikelen worden gescand tijdens het winkelen met de mobiele telefoon en betaald bij de uitgang aan een betaalterminal
Intelligente schappen: met behulp van ePushers en weegtoestellen wordt de voorraad bepaald.
Zelfscanning: Goederen worden door de klant gescand met een mobiele telefoon, handscanner of winkelwagentje en worden door de klant betaald in de kassazone wanneer deze in het winkelwagentje worden geplaatst. Als alternatief scant de klant zijn goederen naar terminals in het vertrekgebied (zelf-checkout).
Tunnelscanner: de klant plaatst de goederen op de aanloopband van de kassa zoals voorheen, maar in plaats van een caissière worden de goederen door een tunnel gevoerd en daardoor gescand.
Bezorgservice: selecteer goederen op internet en laat ze naar u verzenden